Oplossingsgericht verkopen
€2180, aangeboden door Ydo organisatie-adviseurs
Doel
Actief het verkoopgesprek leiden, waarbij de gespreksbalans zo is ingericht dat de verkoper ruimte biedt aan de gesprekspartner om de vraag-/probleemstelling ter tafel te brengen. Vanuit de vraag-/probleemstelling onderzoekt de verkoper ook de impact van de vraag-/probleemstelling en het effect hiervan op de dagelijkse bedrijfsvoering van de gesprekspartner. Als hier een scherp beeld voor beide partijen is gevormd, presenteert de verkoper de specifieke oplossing en/of scenario’s die hij met zijn product of dienst kan leveren. Afhankelijk van de complexiteit van de oplossing die nodig is, leert de verkoper ook het analyseren en in kaart brengen van het beslisproces van de opdrachtgever. Met deze training leert een verkoper te voorkomen dat hij in de grootste valkuil trapt, namelijk heel veel vertellen over je eigen organisatie en producten zonder te weten waar de behoefte van je gesprekspartner ligt ofwel schieten met hagel op een verkeersbord en hopen dat je deze raakt.
Bestemd voor
Verkopers buitendienst, business development managers, adviseurs, projectmanagers en anderen die in hun functie regelmatig B2B verkoopgesprekken voeren.
Omschrijving
In de training worden behandeld:
      een effectieve meeting: hoe ziet dat er uit?;
      het begrijpen van klantbehoeftes;
      ontdekken van de klantmotivatie;
      de ‘funnel’ gesprekstechniek;
      verdieping door de ‘SPIN’ vraagtechniek;
      hoe effectief te luisteren;
      de onderdelen van ‘waarde’;
      presenteren van oplossingen die ‘waarde’ tonen;
      het gebruik van je eigen verkooptools;
      omgaan met bezwaren;
      prijspositionering;
      het verkrijgen van commitment en het afsluiten van de verkoop.