Masterclass Business Intelligence & Analytics [MBIA]
€6995, aangeboden door Global Knowledge
OVERVIEW
De omstandigheden waarin organisaties opereren veranderen steeds sneller. Dynamische markten, een wetgever die meer eisen stelt aan transparantie, en de toenemende noodzaak om goed te kunnen sturen op kostenefficiency, omzetvergroting en klantloyaliteit vragen veel van een organisatie. Beschikbaarheid van juiste inzichten en informatie is hierbij van groot belang. Het is de basis waarop organisaties strategische, tactische en operationele beslissingen nemen. Iedereen heeft hiermee mee te maken. Het is niet voor niets dat business intelligence (BI) al jaren bovenaan staat op de prioriteitenlijst van directies. Business Analytics (BA) is de logische vervolgstap op BI. BA maakt concurrentievoordeel en nieuwe inzichten mogelijk door de analyse van grote hoeveelheden data.
De Masterclass geeft een compleet overzicht van het vakgebied Business Intelligence en Business Analytics. De theorie behandelt een breed scala concepten en modellen waarbij zowel de technischeals ook deorganisatorische aspecten ruime aandacht krijgen. In aansluiting hierop worden voorbeelden van toepassingen uit de praktijk gepresenteerd. U gaat uw eigen praktijk hieraan toetsen. Welke (management)vraagstukken op het gebied van informatievoorziening - en organisatiebesturing komt u tegen, welke inzichten krijgt u en welke aanbevelingen kunt u vervolgens doen?
OBJECTIVES
In deze Masterclass leert u de BI- en BA concepten en modellen vanuit verschillende stromingen te begrijpen en deze toe te passen. U kan een eigen visie vormen op BI en BA, en u kunt vraagstukken binnen organisaties beoordelen vanuit zowel een strategisch, business, organisatorisch als technologisch perspectief. U zult in staat zijn om zowel het management als de werkvloer te overtuigen van de toegevoegde waarde van BI en BA voor de organisatie. U bent op de hoogte van de belangrijkste kennismanagement principes, het belang van het delen van kennis voor de organisatie, met bijzondere aandacht voor de BI-omgeving. U analyseert, ontwerpt en organiseert de informatiehuishouding. U bent in staat de vertaling te maken naar concrete aanbevelingen in de vorm van een projectenportfolio.
AUDIENCE
De Masterclass richt zich op managers, business –en informatieanalisten, adviseurs, projectmanagers, informatiemanagers, controllers en kenniswerkers. Iedereen die actief te maken heeft met Business Intelligence en Business Analytics vanuit een rol als informatiegebruiker of als een informatieleverancier.
CONTENT
De masterclass is verdeeld in 6 blokken waarin de volgende onderwerpen aan bod komen:
1. Inleiding
begrippen en ontwikkelingen Business Intelligence (architectuurprincipes en -modellen, tools). De intelligente organisatie concurreert door gebruik te maken van analytics. Hoe verhoudt Business Intelligence zich tot concepten als prestatiemanagement, kennismanagement en data warehouse. Ook wordt in het kort kennis gemaakt met de begrippen in data modeling
2. Informatie Analyse
Verwerven van basiskennis en inzicht om zelfstandig informatie-analyse taken te kunnen uitvoeren. Op basis van de informatie-behoefte komen tot informatie-producten inclusief een Plan van Aanpak en onderliggende businesscase.
Na afloop van dit blok kunt u:
- problemen en behoeften van de organisatie inventariseren, analyseren en beschrijven
- oplossingsalternatieven wegen
- bedrijfsprocessen analyseren en een globaal datamodel opstellen
- de resultaten an uw informatie-analyse formuleren en overdragen naar (functioneel) ontwerp
- een onderbouwd advies geven aan het management
Daarnaast wordt aandacht besteed aan:
- het maken van een Plan van Aanpak
- interviewtechniek
- Business Model Canvas
3. Competing on Analytics
(concurrentievoordeel en nieuwe inzichten krijgen door de analyse van grote hoeveelheden data).
Big Data en hoe hier profijt van te hebben. Het DELTA model en Analytical CRM worden toegelicht. Voorbeelden van Analytics met Big Data komen langs en hoe een organisatie ervoor kan zorgen om Competitive Intelligence te bezitten.
4. Advanced Analytics
(specifieke toepassingen zoals marketing intelligence, risk management, social media analytics)
Het verschil tussen Business Analytics, Predictive Analytics en Data Mining komt aan bod. Verschillende methoden en technieken van analyseren worden kort toegelicht. De methodologie CRISP wordt behandeld. Verder een aantal korte voorbeelden van tools en technieken.
5. De adaptieve organisatie
(BI strategie en –governance, welke intelligence en organisatieaspecten dragen bij aan Enterprise Intelligence, hoe kan BI de bedrijfsvoering in de dagelijkse praktijk effectief ondersteunen)
Wat verstaat Gartner onder een Pattern Based Strategy en hoe kunnen we een organisatie hiermee inrichten? Wat is Competitive Intelligence en wat is het niet. Wat kan een organisatie met een Business Intelligence Competence Center?
6. Business Analytics
in Business Analytics de praktijk gaan de cursisten aan de slag met een vraagstuk vanuit de praktijk. Ook projectmanagement voor BI komt aan bod (BI vraagt om de specifieke projectaanpak SCRUM, wat zijn de valkuilen en kritische succesfactoren). De achtergrond van het Agile Manifesto wordt behandeld en hoe SCRUM toe te passen specifiek op BI.