Training Adviesvaardigheden: Hypotheekadviseur
€726, aangeboden door Lindenhaeghe
Deze training is speciaal geschikt voor ervaren hypotheekadviseurs die hun adviesvaardigheden optimaal willen inzetten.
Het aangaan van een hypotheek is een van de belangrijkste financiële beslissingen in het leven van jouw klant. Het gaat om veel geld en hij of zij zit er voor een lange periode aan vast. Het is daarom van groot belang dat je als adviseur niet alleen met jouw klant meedenkt, maar dat je ook vooruit denkt: wat als het straks anders loopt dan verwacht?
Heeft jouw klant je niet alles verteld? Of heb jij misschien niet de juiste vragen gesteld?
Als adviseur speel je een belangrijke rol bij het regelen van de hypotheek. Als geen ander ben jij op de hoogte van de totale financiële situatie van de klant. Bij het geven van advies is het dan ook belangrijk dat jij verbinding kunt maken met de klant, dat je daarnaast vakinhoudelijk goed op de hoogte bent én dat je ook weet welke regels de AFM stelt aan een goed advies.
De Training Adviesvaardigheden laat je ervaren hoe je op een natuurlijke wijze tot een passend advies komt, dat in elk opzicht aansluit bij de doelstellingen van de klant.Â
Een goede hypotheekadviseur kijkt daarom verder dan het moment en brengt direct in kaart wat er gebeurt bij de risico’s die het leven nou eenmaal met zich kan meebrengen: lang(er) leven, kort(er) leven of anders leven. Bij het laatste kun je denken aan echtscheiding of inkomensverlies door ziekte of een ongeval.
Maar hoe pak je zoiets aan? Welke oplossingen zijn er en hoe zorg je ervoor dat de afspraken voor beide partijen én de AFM straks helder zijn.
Stelling 1.
Ik weet zeker dat ik altijd het best passende advies geef
0 Ja
0 Nee
Wat levert de training mij op?Â
De Training Adviesvaardigheden Hypotheken combineert praktische zaken met inhoud en vaardigheden zonder dat daarbij de regels van de AFM uit het oog worden verloren. We gaan in op de actualiteiten rondom hypothecair krediet: welke hiaten zijn er, welke mogelijkheden. En wat wil de klant? Daarnaast laten we je ervaren welke vaardigheden je kunt trainen zodat je echt verbinding maakt met jouw klant.
Actualiteiten rondom Hypotheekadvies | Vaardighedentraining | Regelgeving AFM | Het verdienmodel
Voor wie?
Deze training is geschikt voor financieel professionals die niet alleen beter, maar ook klantgerichter willen omgaan met hun hypotheekkennis en die reeds in het bezit zijn van de beroepskwalificatie Wft Hypothecair krediet.
Ook voor FFP’ers is de training een goede en praktische aanvulling op de adviespraktijk.
Wat houdt de training in?
Tijdens de Training Adviesvaardigheden Hypotheken gaan we kijken op welke manieren je de klant het beste kunt helpen. We kijken naar actualiteiten rondom hypotheken en naar het gesprek zelf: hoe kun je ervoor zorgen dat jij op een klantgerichte manier in gesprek gaat en welke vragen stel je om de juiste informatie te achterhalen. En tenslotte: welke afspraken maak je met de klant over de financiële vergoeding.
De AFM verwacht dat je bij het geven van een goed advies ook direct start met dossiervorming. Â Het vastleggen van afspraken is hierbij van groot belang: hieruit moet blijken of je alle relevante informatie hebt ingewonnen en of het advies passend is. Ook hiermee gaan we tijdens de training aan de slag.
Verbeter kennis & skills in 3 dagen
De Training Adviesvaardigheden Hypotheken neemt je aan de hand van het IAAN-model (Inventariseren, Analyseren, Adviseren en Nazorg) mee langs de financiële advies valkuilen en oplossingen bij hypotheken. De training biedt praktische, procesmatige en fiscale handvatten. Tenslotte kijken we welke vaardigheden van pas komen om dit specifieke klanttype zo goed mogelijk te helpen.
De Training Adviesvaardigheden Hypotheken is een unieke combinatie van kennis en skills. Onmisbaar voor elke financieel adviseur die in de dagelijkse praktijk te maken heeft met (integraal) financieel advies.
De training bestaat uit drie trainingsbijeenkomsten (1 x per 3 weken) van 09.30 uur tot 16.30 uur.
Het programma
Dag 1: adviesvaardigheden
- Verbinding maken met de klant
- Bewustwording van de rol en positie van de adviseur
- Emotiemanagement en grenzen stellen
- Effectief communiceren
- Vertrouwen
Dag 2 & 3: IAAN-proces
Inventariseren
Wat verwacht de klant wanneer het gaat om het geven van een advies rondom hypotheken? Wat behoort wel en niet tot jouw taken en hoe stem je zaken duidelijk af?
- Het dienstverleningsdocument
- Het klantprofiel
- Checklist hypotheken: wat heb je nodig
- Bestaande voorzieningen
- Financiële afspraken met de adviseur
Analyseren
Je gaat aan de slag met de uitgevraagde klantinformatie. Je analyseert alle gegevens en vraagt door waar nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van:
- Wensen en prioriteiten op gebied van inkomen en wonen
- Signaleren financiële hiaten en problemen in de toekomst
- Wat zegt de wet?
Adviseren
Tijd om jouw meerwaarde te laten zien: welke oplossing heb jij voor de klant. Of: waar moet de klant over nadenken/ welke acties moet hij of zij zelf ondernemen?
- Financiële mogelijkheden
- Wat moet worden aangepast
- Mogelijk oplossingen voor financiële hiaten
- Praktische lijst: to do
Nazorg
Het is voor de klant niet altijd duidelijk welke vragen wel of niet bij zijn adviseur thuishoren. En tot hoever de nazorg gaat. Het beste is natuurlijk om hier vooraf met de klant afspraken over te maken, maar hoe doe je dat? En welke grenzen stel je?
- Tot hoever gaat nazorg
- De rol van de adviseur
- Financiële afspraken maken