Vertegenwoordiger
Een vertegenwoordiger of accountmanager verkoopt goederen of diensten (van het bedrijf dat ze vertegenwoordigen) aan klanten, bijv. bedrijven, organisaties, groothandels of detailhandelszaken.
- Identificeert potentile klanten, bijv. aan de hand van bedrijfsbestanden, tips van bestaande klanten, deelname aan organisaties en verenigingen, bezoek aan beurzen en conferenties.
- Neemt contact op met potentile klanten en legt bezoeken af.
- Onderhoudt en ontwikkelt relaties met bestaande klanten.
- Geeft presentaties, demonstreert producten en laat voorbeelden, stalen of catalogi zien.
- Bespreekt de behoeften van de klant, adviseert klanten over de (on)mogelijkheden van de te verkopen goederen of diensten en geeft aanbevelingen.
- Maakt een offerte (prijs, krediet- of contractvoorwaarden, garanties, leveringsdata etc.) en maakt verkoopcontracten voor verkregen orders.
- Onderhandelt over prijzen, verkoopvoorwaarden en onderhoudscontracten.
- Regelt zonodig de levering en installatie van goederen en de levering van diensten.
- Behandelt klachten van klanten en lost eventuele problemen op.
- Houdt klantgegevens en verkoopgegevens bij.
- Blijft op de hoogte van ontwikkelingen van relevante producten of sectoren, volgt marktontwikkelingen en de activiteiten van concurrenten.
- Werkt samen met collega's, bijv. om informatie uit te wisselen over verkoopstrategien, verkooptrends of om suggesties te doen over nieuwe producten of verbeteringen van bestaande producten.
Bekijk alle cursussen en opleidingen voor vertegenwoordigers / accountmanagers