Welke kennis heb je nodig om een goede SEO specialist te worden?
We kunnen niet meer zonder het wereldwijde web. Sterker nog: Nederlanders zijn digitaal actiever dan ooit, blijkt uit cijfers van het CBS. Als ondernemer moet je daar slim en efficiënt op inspelen. Een groot deel van je potentiële klanten bereik je namelijk gewoon online.
Daarom is het van belang om je online zichtbaarheid te vergroten, oftewel: om je website een hogere plek in Google te laten krijgen. Een SEO specialist kan je hierbij helpen. Wat doet een SEO specialist precies en welke kennis heb je hiervoor nodig? We zochten het voor je uit.
Wat is en doet een SEO specialist precies?
Een SEO specialist worden kan eigenlijk iedereen, zolang je er genoeg tijd en energie in steekt om te weten wat een SEO specialist zoal doet. De functie van zo'n specialist is onmisbaar in een modern bedrijf. Hij of zij zorgt er namelijk voor dat jouw website zo optimaal mogelijk wordt gemaakt en zichtbaar wordt in de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Zo'n specialist is dus verantwoordelijk voor het verkeer op je website. Daarbij gaat hij of zij nog een stapje verder: naast het trekken van bezoekers zorgen ze ervoor dat dit verkeer daadwerkelijk wordt omgezet in conversies. Dat heeft logischerwijs invloed op je omzet en winst.
Nu er alsmaar meer bedrijven in Nederland worden opgericht, is de baan van een SEO specialist nog belangrijker geworden. Dat komt omdat je met meer concurrentie te maken hebt, waardoor je nog meer moeite moet doen om op te vallen tussen het grote aanbod. Met behulp van SEO kan dat. Daarom zijn de werkzaamheden van een SEO specialist heel divers. Hij of zij is onder andere bezig met het optimaliseren van de pagina's, het schrijven van SEO content, linkbuilden, het aanpakken van de technische kant van je website en het genereren van meer traffic en zo conversie.
SEO specialist worden met deze kennis en opleiding
Omdat er veel vraag is naar SEO specialisten en dit waarschijnlijk in de toekomst alleen maar meer zal worden, zijn veel mensen geïnteresseerd in deze functie. Maar: een SEO specialist word je niet zomaar. Daar is zeker de nodige kennis en ervaring voor nodig. Er is echter geen speciale SEO opleiding of SEO school die je kunt volgen of waar je je kunt aanmelden. Wat je wel kunt doen, is diverse cursussen volgen om SEO specialist te worden. Verspreid over het hele land kun je zowel online als fysieke cursussen volgen met de focus op zoekmachine optimalisatie.
Daarnaast is er een aantal opleidingen dat interessant is om te volgen wanneer je uiteindelijk in SEO aan de slag wil gaan. Zie dit soort opleidingen vooral als een soort springplank om kennis te maken met de wereld van SEO en online marketing. De opleiding commcerciële economie is bijvoorbeeld aantrekkelijk om mee te starten wanneer je SEO specialist wil worden. Ook een andere opleiding in marketing of business is erg passend. Een technische opleiding past daarnaast erg goed, omdat je uiteindelijk affiniteit met ICT en webkennis nodig hebt om met SEO aan de slag te gaan. Verdiep je daarnaast zelf in de ins en outs van SEO; er is ontzettend veel te vinden via Google (waarbij de bovenste sites op basis van SEO daar gekomen zijn).
Waarom ieder bedrijf een SEO specialist moet hebben
Inmiddels weet je waarschijnlijk wel wat het belang van een SEO specialist is. Daarom is het zaak om binnen iedere onderneming een expert te hebben op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Dat heeft met de juiste kennis en toepassing een positief effect op je conversie, omzet én winst. Dat is zeker niet het enige voordeel van een SEO specialist. Denk ook aan de volgende pluspunten:
-
Een SEO specialist zorgt niet alleen voor een goede basis, maar houdt ook alle SEO trends bij. Het algoritme van Google is namelijk constant in beweging, dus SEO ook. Heb je een specialist in deze niche in dienst dan is zijn of haar kennis altijd up-to-date en klaar om direct toe te passen.
-
Met een SEO specialist in dienst kan de rest zich bezighouden met andere taken om het bedrijf te laten groeien. Ben jij de baas of de manager van het geheel dan hoef je je geen zorgen te maken over de zichtbaarheid en vindbaarheid van het bedrijf. Laat dat maar aan een SEO specialist over.
-
Tot slot is SEO specialist worden een duurzame keuze. In de toekomst zal er naar alle waarschijnlijkheid nóg meer vraag zijn naar professionals in SEO. Ook is SEO überhaupt een duurzame marketingstrategie. Is een hoge positie eenmaal behaald dan ben je die niet zomaar kwijt.